Przelot nad górami o wysokości cztery tys. metrów, manewry pomiędzy górami i zniżanie do portu lotniczego dolinie pomiędzy pasami górskimi – tak wygląda podejście do lądowania w Queenstown w Nowej Zelandii, które jest jednym z najbadziej wymagających i najpiękniejszych na świecie.
Nowa Zelandia jest niczym pocztówka – gdziekolwiek człowiek jest, to widoki zapierają wdech w piersiach. Nie licząc niesamowitej natury, wyspiarskie państwo na Antypodach jest miejscem wartym odwiedzenia przez miłośników latania, gdyż można odbyć loty pasażerskie 12-osobową Cessną 208 Caravan linii Sounds Air, jak i doświadczyć niespotkanego gdzieś indziej tak obrazkowego lądowania.
Rejs między Wellington (stolica Nowej Zelandii; Wyspa Północna) a Queenstown (górskim kurortem na Wyspie Południowej) nie jest długi, bo trwa niecałe 70 minut, lecz realizacja rejsu jest inna niż w przypadku innych lotów wewnętrznych. Szybko po osiągnięciu wysokości przelotowej załoga pokładowa rozpoczyna błyskawiczny serwis, gdyż po około 25 minutach piloci zaczynają procedurę zniżania do lotniska w Queenstown.
Lokalizacja portu oznacza, że lądowanie – choć bardziej podejście do operacji lądowania – nie należy do najłatwiejszych. Krótki serwis i szybkie rozpoczęcie procedury spowodowane są niskim przelotem tuż na masywem górskim, którego szczyty osiągają 4 000 metrów. Piloci, aby wylądować w Queenstown, muszą wykonać dość długie i zawiłe podejście, które oprócz gór poprowadzi dolinami między dwoma pasmami górskimi.
Wyjątkowy teren wokół lotniska Queenstown sprawia, że obszar ten jest bardzo popularny wśród turystów. Stanowi to jednak wyzwanie dla dużych samolotów. Piloci lądujący na lotnisku wymagają specjalistycznego przeszkolenia na symulatorze i muszą umieć wykonać udane podejście pod okiem szkolących się kapitanów. Podczas podejścia przez liczne doliny stosowany jest system wymaganej wydajności nawigacji (RPN).
RPN oblicza dane za pomocą satelity, aby ułatwić wyznaczoną ścieżkę podczas podejścia, monitorując pionowy i boczny ruch statku powietrznego. Pasma górskie otaczające lotnisko sięgające wysokości 1,8 km, a następnie jezioro na południu stwarzają złożoność portu położonego na wysokości 357 m.n.p.m.
Szereg linii lotniczych, m.in. Air New Zealand czy JetStar; obsługuje loty do i z międzynarodowego lotniska w Queenstown, oferując turystom rejsy na trasach i krajowych i międzynarodowych. Loty przeważnie obsługiwane są przez samoloty z rodzin 737 lub A320. Niektóre połączenia do Christchurch realizują ATR-y 72-600.